söndag 19 juli 2009

Shit vad dagarna rusar iväg...

Nu har ännu en vecka gått med facket på sommarjobbet... Vilken vecka! Det har varit jätteroligt, men fy fan rent ut sagt vilka förhållanden som finns ute på arbetsplatserna!! Det är bara pengar som gäller, finns de som inte bryr sig det minsta om anställningsbevis, avtalsenliga löner mm mm Det tragiska är att man ser 14-15 åringar sitta själva längs vägen och sälja jordgubbar. Är det inte lite konstigt att föräldrarna inte bryr sig då det faktiskt är ett lagbrott?? Skulle man som förälder förlåta sig själv om ens barn blev utsatt för rånförsök och kanske skadat för livet?? Och ni som inte tror det händer, trust me!! Det sker oftare än vad man tror! Det är dags att det börjar bli lite tuffare tag! Likadant gäller inom restaurang världen där det ofta inte finns anställningsbevis och de är alldeles för unga för att jobba där, men det bryr sig inte ägaren om. Det lättaste är att bojkotta de restauranger som inte har kollektivavtal för att de ska bli tvingade att teckna. Vi vill väl alla att det ska vara schysta villkor när man jobbar eller? Det är ju så att de inte kan konkurrera på samma villkor heller om en restaurang har avtal och den andra skiter i vilket!! Jag hoppas att fler får upp ögonen och vågar ta ställning! Att ha den inställningen som jag läste igår att man bara skulle dricksa dem mer är i mina ögon helt förkastligt, det hjälper väl inte henne den dagen det händer något??

Det har varit många positiva besök också så det är inte bara skit. En ung kille som nyss öppnat klädaffär som var supernoga med att allt skulle gå rätt till. Det tycker jag är jätteroligt! Vi har blivit väldigt bra bemötta hela tiden annars förutom några gånger. Så det positiva överväger helt klart!!

Jag lovade ju lite bilder från Hultan också och de kommer... Jag har lagt ut lite på facebook också men här kommer lite väl valda bilder=)

[gallery link="file" orderby="title"]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar